Hjälp att synas på google

Sidor som får hjalp att synas pa googleVi hör ofta frågan: "Hur gör man för att synas på google" eller "Vi vill att vår hemsida skall synas när man söker på google. Det gör den inte. Vad gör vi för fel? Behöver vi professionell SEO?"


Det finns i huvudsak 2 sätt att synas på google.


Antingen syns man i deras så kallade organiska sökresultat, eller så syns man genom att annonsera precis jämte det organiska sökresultatet.


Båda alternativen är mycket effektiva eftersom google är den tveklöst mest använda sökmotorn på internet.

 

 

Hur syns man på google i det organiska sökresultatet?


Det organiska sökresultatet är länkar till de sidor som google uppfattar som relevanta till den sökningen som gjorts.


Söker man tex efter "billig hemsida" så visas de sidor som google har hittat på internet som de bedömer innehålla mest relevant information om just billiga hemsidor sorterade i relevans-ordning.


Hur bedömer google hemsidors relevans?


Som tur är så pressenterar google mycket av hur de bedömer hemsidor helt öppet. Alt för att vi skall kunna skapa hemsidor med innehåll som google enkelt kan bedöma på ett korrekt sätt och på så sätt göra så att rätt sidor syns för rätt sökningar. Det tjänar vi alla på.


Det finns gott om guider att finna på internet om hur man talar om för google vad man menar att den egna hemsidan handlar om och för vilka sökningar man vill att den syns.


För den som vill lära sig att utföra denna typ av optimering (så kallad SEO-Search Engine Optimisation) för sin hemsida på egen hand kan följande resurser komma väl till hands.

 

Eller varför inte denna mycket pedagogiska och innehållspackade video från google själva.

 

 

Hur syns man på google i annons-ytorna.


Om man av olika skäl har svårt att synas i det organiska sökresultatet på google för de söktermer man önskar så behöver man inte misströsta. Det går att få besökare till sin sida från google ändå


Precis bredvid, ovanför och till höger om det organiska sökressultatet visar google annonser. Så kallade AdWords annonser. Det som är så bra med dessa annonser är att även de anpassas till vad användaren har sökt efter. Relevanta annonser visas för gjord sökning. Detta gör att den som söker efter något inte bara ser de hemsidor som google tycker stämmer in på sökningen. Även länkar till de hemsidor som har något att erbjuda användaren, relaterat till den sökning som är gjord, visas.

 

Om du till exempel säljer "billiga hemsidor" men inte kan få google att hålla med dig om att din sida borde ligga först i det organiska sökresultatet när någon söker på detta. Det man då gör är att betala för att synas där i alla fall. I annons-ytorna med så kallad AdWords annonser.

 

Det är enkelt att sätta upp ett AdWords-konto och skapa en kampanj för att synas på google på detta sätt. Det kan vara speciellt lämpligt om man vill prova hur bra en viss produkt eller tjänst konverterar när den syns på googles sökningar för en viss sökterm.


Att utföra professionell SEO tar lång tid och är kostsamt så det kanske man inte vill göra förrän man vet hur väl det fungerar.

Om man har en vara eller tjänst som man vet fungerar väl och har stor efterfrågan men konkurrensen är hård och därför gör det mycket svårt att synas på google på en bra placering kan det också vara en mycket god ide att använda sig av AdWords då man oavsett konkurens kan synas för väldigt köphungriga sökare.

 

Behöver man experthjälp för att synas på google?

Det beror på många faktorer. Dock kan vi av erfarenhet säga att det är ofta bättre att man som företagare lägger sin värdefulla tid på att jobba med det som man själv är bra på och överlåter marknadsföring åt de som har erfarenhet av just det.

 

Vi på Edgeweb har stor erfarenhet av just internetmarknadsföring och hur man drar bästa nytta av att synas på google. Därför erbjuder vi våra kunder hjälp med alt från SEO till att sätta upp AdWords och sedan analysera resultat för att kunna utföra ytterligare optimerad internet-marknadsföring.

Vad skall jag göra med all trafik från google?


När det väl börjar trilla in trafik från din placering på google, antingen i den organiska listningen eller via AdWords, så kan du börja bedöma hur väl din vara eller tjänst konverterar.

 

Ibland kan det vara svårt att komma till avslut direkt. En bra metod i det scenariot är att göra det enkelt för kunden att ge dig sina kontaktuppgifter utan att köpa något, för att du sedan skall kunna påminna dem om vilken bra vara eller tjänst du erbjuder. En mycket populär och effektiv metod att åstadkomma just detta är via nyhetsbrev. Läs mer om hur du kan använda denna metod på din egen hemsida i artikeln Göra nyhetsbrev.


Hoppas att du nu har en bättre förståelse av hur du skall göra för att synas på google.